RECENZIJA KLASIKA: MALIŠAN – prvi spoj komedije i drame

REDATELJ: Charlie Chaplin GLAVNE ULOGE: Charlie Chaplin, Jackie Coogan, Edna Purviance TRAJANJE: 68 minuta (originalna verzija), 53 minute (ponovno izdanje iz 1972. godine) NAZIV ORIGINALA: The Kid   Bez imalo sumnje može se napisati, zaključiti kako su pokretne slike (sedma umjetnost) zauvijek promijenile svijet umjetnosti. Gdje je početak? Godina 1878 najčešće se smatra početkom –  […] Objava RECENZIJA KLASIKA: MALIŠAN – prvi spoj komedije i drame pojavila se prvi puta na Goodtalking.

Jun 8, 2024 - 10:59
 0  2

REDATELJ: Charlie Chaplin

GLAVNE ULOGE: Charlie Chaplin, Jackie Coogan, Edna Purviance

TRAJANJE: 68 minuta (originalna verzija), 53 minute (ponovno izdanje iz 1972. godine)

NAZIV ORIGINALA: The Kid

Bez imalo sumnje može se napisati, zaključiti kako su pokretne slike (sedma umjetnost) zauvijek promijenile svijet umjetnosti. Gdje je početak? Godina 1878 najčešće se smatra početkom –  godina u kojoj je engleski fotograf Eadweard Muybridge snimio šest fotografija konja u pokretu, nakon čega je fotografije “ ubacio” u zoopraksiskop, odnosno uređaj za prikazivanje pokretnih slika. Film je danas poznat pod jednostavnim nazivom “ Konj u pokretu”. Nakon toga počelo je razdoblje masovne “proizvodnje” filma i razvoj kinetoskop koji je bio prvi rani uređaj za prikazivanje filmova. Koristeći kinetoskop film je, kroz otvor na vrhu uređaja, mogla gledati jedna osoba. Godine 1895.  uslijedila je prva javna filmska projekcija braće Lumiere filmom “ Izlazak radnika iz tvornice Lumiere”. Važno je naglasiti kako su filmovi u samom početku trajali tek nekoliko minuta, nisu imali priču i uglavnom su prikazivali ljude u njihovim svakodnevnim aktivnostima. Protokom vremena počinje eksperimentiranje sa specijalnim efektima. Pionir specijalnih efekata je francuski glumac i redatelj Georges Meliesj. Njegov film “Putovanje na Mjesec” iz 1902. godine jedan je od najpoznatijih filmova na svijetu. Jako puno redatelja i glumaca obilježili su razdoblje nijemog filma ( D. W. Griffith, F. W. Murnau, Lillian Gish, Fritz Lang, Buster Keaton, Eric von Stroheim…), no za jednog čovjeka čuli su apsolutno svi, čak i ljudi koji ne prate film. Njegovo ime je Charlie Chaplin!

Charlie Chaplin engleski je glumac, redatelj, scenarist i kompozitor. Rođen je 1889. godine u Londonu. Zbog obiteljske situacije djetinjstvo mu je obilježeno siromaštvom i neimaštinom. Često je nastupao u kazalištu kao glumac i komičar. Chaplinov je talent primijetio redatelj Henry Lehrman i ponudio mu priliku da nastupi filmu. Lehrmanov film “ Zarađivati za život” prva je Chaplinova filmska uloga. Nakon toga Chaplin je krenuo svojim putem. Godine 1914. kreirao je jednog od najpoznatijeg lika u filmskoj povijesti, Skitnicu. Skitnica je prepoznatljiv po otrcanom odijelu od uskog crnog kaputa, prevelikim hlačama i cipelama, polucilindru na glavi, potkresanim brkovima i bambusovom štapu. Skitnica je bilo glavna zvijezda velikog broja Chaplinovih filmova. Posljednji put se pojavio 1936. godine u filmu “ Moderna vremena”. Zanimljiva je činjenica kako je Chaplin snimao nijeme filmove i u 1930-ima kada je već zvučni film postao glavna filmska “ stvar”. Jako je teško reći koji je Chaplinov najvažniji film, no jedan od najvažnijih svakako je “ Mališan” nastao 1921. godine.

Film govori o majci (Edna Purviance) koja odluči napustiti dijete tako što ga ostavi u automobilu kojeg potom ukradu dvojica lopova. Mališana (Jackie Coogan) odluče ostaviti na ulici gdje ga pronalazi Skitnica, koji se sažali nad Mališanom i odluči ga odvesti k sebi i brinuti se o njemu. Tijekom pitanja glavni dvojac izvodi razne nepodopštine no Majka vrlo brzo počinje žaliti zbog svojeg postupka…

Osim redateljskog posla i igranje glavne uloge, Chaplin je napisao scenarij, producirao, montirao i skladao glazbu za film. Film se danas smatra remek djelom razdoblja nijemog filma. Bio je to prvi film koji je kombinirao elemente drame i komedije i nije nikakvo čudo što se gledatelj emotivno čvrsto povezuje s protagonistima filma. Jackie Coogan je zahvaljujući ovom filmu postao prva dječja filmska zvijezda. Postoji teorija da je dirljiv odnos Skitnice i Mališana rezultat smrti Chaplinova prvorođenog sina, koji je umro kao novorođenče prije početka snimanja filma.

Skitnica i Mališan žive u siromaštvu u neadekvatnim uvjetima. Najemotivnija scena filma je definitivno ona u kojoj socijalni radnici odluče odvesti Mališana, a Skitnica ih progoni po krovovima kako bi ga vratio, u čemu na kraju i uspije. Chaplin je 1972. godine odlučio ponovno izdati film, no iz filma je izbacio neke scene za koje je smatrao da su previše sentimentalne za tadašnju publiku. Edna Purviance bila je glavna žena Chaplinovih filmova – pojavila se u više u trideset redateljevih filmova. Chaplin i Coogan su se zadnji put sreli 1972. godine kada je Chaplin primio Oscara za životno djelo. Prikaz siromaštva i okrutnosti socijalnih radnika u filmu direktna je uspomena na Chaplinovo djetinjstvo u Londonu. Chaplin i Coogan su i izvan seta te nakon snimanja filma imali poseban odnos . Primjerice – tijekom prvih par tjedana snimanja Chaplin bi svake nedjelje Coogana vodio u zabavni park.

“ Mališan” je ostavio veliki trag u filmskoj povijesti. Smatra se jednim od najboljih Chaplinovih ostvarenja – godine 2011. uvršten je u Nacionalni filmski registar zbog povijesne i kulturne važnosti. Za obožavatelje Charlieja Chaplina film je domaća zadaća, kao i za svakoga koga zanima povijest kinematografije i nijemog filma.

Autor teksta: Sebastian Ptiček

Objava RECENZIJA KLASIKA: MALIŠAN – prvi spoj komedije i drame pojavila se prvi puta na Goodtalking.